Nákupní parky čeká významná proměna, trendy přichází ze zahraničí

Klikněte pro zvětšení
Cushman & Wakefield vydává novou mapu nákupních parků s nejaktuálnějšími informacemi o trhu  

V České republice se momentálně nachází 192 nákupních parků, přičemž 66 o přibližné celkové rozloze 300 000 m2 je plánováno k výstavbě. Existující parky představují přes 790 000 m2 maloobchodních ploch, z čehož je 752 000 m2 obsazených. Celková neobsazenost tedy činí 4,8 %, což je méně než v minulém roce. Vyplývá to ze zjištění společnosti Cushman & Wakefield, která nedávno provedla detailní průzkum trhu. Výsledky šetření jsou shrnuty do mapy, která právě vychází. V mapě jsou vyznačeny všechny existující i plánované nákupní parky v České republice. Jedná se o jedinou mapu na českém trhu, která komplexní informace o tomto segmentu retailového trhu poskytuje. 

Letos má být dokončeno 55 000 mnových ploch nákupních parků. Nejvíce z nich se objeví ve Středočeském a Moravskoslezském kraji. Moravskoslezský kraj spolu s Olomouckým drží již druhým rokem prvenství v nejvyšším počtu parků. Na tisíc obyvatel zde existuje více jak 100 m2 prodejní plochy. Naopak nejnižší výskyt nákupních parků evidujeme ve Středočeském kraji. 


VYBRANÉ NÁKUPNÍ PARKY S DATEM OTEVŘENÍ 2017 

Tabulka_Nové retailové parky 2017

„Největší potenciál mají v současnosti města, která navzdory tomu, že zde není efektivní postavit klasické obchodní centrum, poskytují dostatečné množství koupěschopných zákazníků. Developeři se rovněž stále více dívají po lokalitách, které tvoří satelitní strukturu pražské aglomerace. Jedná se o menší města s velmi silnou kupní silou, která se nachází převážně ve Středočeském kraji. Obvykle se jedná o jednoduché koncepty ve složení potraviny, drogerie, móda, lékárna, elektro a chovatelské potřeby. Cílí především na zákazníky, kteří chtějí nakupovat v místě bydliště a trávit tím co nejméně času,“ říká Jiří Kristek, vedoucí oddělení pronájmu nákupních parků ve společnosti Cushman & Wakefield. 

Jedním z nejvýznamnějších trendů, které se chystají v nejbližší době, je modernizace nákupních parků a jejich rozšiřování o nové koncepty. 

„Nákupní parky mají před sebou období velkých změn. Oproti zahraničí totiž stále zaostávají v designu a službách, a tím nejen že přináší svým zákazníkům menší požitek z nakupování, ale také se sami ochuzují o příležitost vyšších zisků při plném využití potenciálu daného nákupního parku. Developeři si začínají stále častěji tento hendikep uvědomovat, a tak se snad i zde brzy dočkáme kýžených proměn. V blízké budoucnosti očekáváme trend postupného rozšiřování nákupních parků a výraznou modernizaci designu. Ruku v ruce s tím půjde i změna konceptu projektů. V parcích se začnou objevovat, podobně jak je tomu v současných obchodních centrech, kavárny a nejrůznější gastro koncepty. Již nyní se přidávají i služby čerpacích stanic a myček. To vše se záměrem poskytnout zákazníkovi vyšší přidanou hodnotu a tím získat více jeho času stráveného v nákupním parku,“ říká Jiří Kristek

Nové trendy ovlivní i složení nájemců. Lze očekávat, že parky budou stále více využívány rozšiřujícími se sítěmi e-commerce obchodů, které pro svá výdejní místa budou dávat přednost právě retail parkům před centry měst. Může za to především jejich dobrá dostupnost s dostatečným parkováním, což přináší koncovému zákazníkovi výrazné ulehčení. 


GRAF: PODÍL SORTIMENTU NA CELKOVÉ PLOŠE PARKŮ V ČR (dle m2

Graf_ podíl sortimentu na celkové ploše parku v ČR

V nové mapě společnosti Cushman & Wakefield najdete seznam všech existujících nákupních parků, parků ve výstavbě i plánovaných projektů včetně rozšíření stávajících nákupních parků. Mapa zahrnuje též hlavní operátory. 


Vytištěnou mapu vám na vyžádání rádi zašleme.