Horní část newyorské Páté avenue zůstává nejdražší nákupní ulicí na světě

Klikněte pro zvětšení

Praha 16. listopadu 2016 – Horní část newyorské Páté avenue zůstává podle společnosti Cushman & Wakefield nejdražší nákupní ulicí na světě, těsně ji následuje hongkongská Causeway Bay. Ceny nájemného v obou místech ovšem klesají, jak se značky snaží vyvážit poptávku po kamenných a on-line obchodech. Pražská ulice Na Příkopě si na žebříčku 71 nejdražších ulic polepšila z loňského 25. na aktuální 23. místo. 

Horní část Páté avenue, které uplynulých dvanáct měsíců přineslo poprvé od finanční krize pokles ročního nájemného na čtvereční metr a Causeway Bay jsou více než dvakrát dražší než ta nejdražší ulice v jakékoliv jiné zemi.  

Každoroční zpráva Nejdražší nákupní ulice světa hodnotí 462 nejvěhlasnějších nákupních destinací na celém světě, které řadí podle ceny nájemného u nemovitostí nejvyšší kategorie na základě údajů získaných společností Cushman & Wakefield. Zpráva, která letos vychází po osmadvacáté, rovněž obsahuje žebříček 71 nejdražších ulic, v němž figuruje vždy jedna nejdražší ulice z každé země. Podle letošního vydání vzrostlo nájemné u 36 % všech sledovaných nákupních ulic. 

„Hlavní nákupní ulice v České republice nadále zaznamenávaly vysokou poptávku ze strany maloobchodníků s masovým i luxusním zbožím. Dá se předpokládat, že hodnota nájmů v České republice i do budoucna poroste. Silný zájem maloobchodníků o obchodní plochy v centru města dokládá příchod více než 14 značek za posledních 12 měsíců. Jedná se například o Hamleys, Rolls Royce, Longchamp, COS, Pinko, Tory Burch, Marc O´Polo, Forever 21, Pupa, French Connection, MAX&Co, nebo Tous,” říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield. 

Pražská ulice Na Příkopě, která tradičně láká obchodníky s masovým zbožím, ovšem díky rozvoji (nové projekty, prostředí, nově příchozí společnosti atd.) hlásí vyšší poptávku ze strany prémiových značek než právě obchodníků působících na masovém trhu. Roční nájemné zde dosahuje 2 400 eur za čtvereční metr. 

„Vyhledávanou destinací pro obchodníky působící na masovém trhu se stává historická nákupní třída Václavské náměstí. Kapacitu prémiových obchodních ploch zde v budoucnosti navýší projekt Savarin, který propojí Václavské náměstí s ulicí Na Příkopě a Jindřišskou ulicí. Plánovaná velikost obchodní plochy v tomto projektu je přibližně 35 000 m2,“ říká Jan Kotrbáček. 

„V příštích letech čeká Václavské náměstí revitalizace. Změna a zatraktivnění prostředí pravděpodobně přinese růst nájmů podobně, jako tomu bylo v okolí Národní třídy. Katalyzátorem proměny prostředí se zde stal projekt Quadrio, který je přímo napojen na vestibul metra Národní třída a je propojen s obchodním domem MY. Díky revitalizaci a zvýšení koncentrace zákazníků v této lokalitě vzrostly výše nájmů obchodních prostor v okolí Quadria až o 100 %,“ dodává Kotrbáček. 

Nájemné v pražské Pařížské ulici, která je domovem většiny luxusních značek, vzrostlo od začátku roku do června o 5,4 % na 2 340 eur za čtvereční metr. Se zvyšující se poptávkou ze strany tohoto segmentu trhu se očekává, že se tradiční hranice nákupní oblasti rozšíří až do Široké ulice. 

„Rozšíření nákupní oblasti pozorujeme také z náměstí Republiky směrem na Florenc přes ulici V Celnici a Masarykovo nádraží. Rozvoj lokality v této oblasti silně ovlivní developerský projekt Penty,“ říká Jan Voslář, Associate v maloobchodním týmu společnosti Cushman & Wakefield. 

Mimo Prahu je nejvýznamnější obchodní lokalitou centrum Brna (ulice Masarykova, Česká a náměstí Svobody), které nabízí přes 40 000 m2 moderní plochy. Nově zde otevřely značky jako Swarovski, Nespresso, Starbucks a další. 

V regionu EMEA si titul nejdražší nákupní ulice udržela pařížská Avenue de Champs Élysées. Druhá nejdražší třída v regionu EMEA – londýnská New Bond Street – zaznamenala za posledních 12 měsíců růst nájemného o 14,3 %. Třetí místo v regionu patří milánské Via Montenapoleone, kde se nájmy od loňského června zvýšily o pětinu. 

„Poptávka po správném prostoru na správném místě je silná a nedostatek nabídky na většině hlavních tepen evropských měst dál tlačí na nájemné a rozšiřuje hranice známých a zavedených nákupních oblastí,“ říká Justin Taylor, vedoucí retailového týmu EMEA ve společnosti Cushman & Wakefield. „Obchodníci se nebojí technologických inovací a stále vyšší počet značek volí digitální prostor jako doplněk – nikoliv náhradu – k působení v kamenných obchodech,“ dodává Justin Taylor.