Použití Cookie Oznámení

Na této stránce používáme cookies, abychom Vám mohli poskytovat odpovídající osobní služby.

Používáním této stránky souhlasíte s našim používáním cookies, jak je uvedeno v našem upozornění o používání cookies. Pro více imformací, jaké cookies používáme, jak je můžete odstranit nebo zablokovat, si prosím přečtěte naše upozornění o používání cookies.

Nákupní parky ovládá zahraniční kapitál

Klikněte pro zvětšení

Praha, 20. září 2016 – Letos očekáváme dokončení šesti nákupních parků o celkové ploše 18 000 m2. To je o polovinu méně, než bylo postaveno v minulém roce. Důvodem je především složité získávání potřebných povolení a klesající množství vhodných lokalit. Loni bylo dokončeno 14 nových nákupních parků o ploše 40 000 m2

Očekávaná celková plocha nákupních parků v České republice ke konci roku 2016 se odhaduje na 775 000 m2. Z toho je aktuálně volných 8,3 % prostor. Největší park dokončený v letošním roce se nachází v Havířově a otevře začátkem listopadu. 

„S plochou nákupních parků téměř 800 tisíc m2 se Česká republika v rámci regionu střední Evropy řadí na druhé místo po Polsku. Z hlediska přepočtu na obyvatele patří ČR také druhé místo – se 78 m2 na tisíc obyvatel má po Slovensku druhou nejhustší síť ve střední Evropě,“ říká Jiří Kristek, vedoucí oddělení nákupních parků v České republice a na Slovensku ve společnosti Cushman & Wakefield. 

„V celoevropském kontextu má nejrozvinutější trh Německo se 104 m2 na tisíc obyvatel. Celkem disponuje 8 500 000 m2 plochy,“ dodává Kristek. 

NÁKUPNÍ PARKY OTEVŘENÉ V ROCE 2016 

Nákupní parky tabulka

Zdroj: Cushman & Wakefield, září 2016 

Český trh nákupních parků leží z velké části v rukou zahraničních investorů. Čtyři firmy si mezi sebe dělí téměř polovinu místního trhu. Z nich největší podíl vlastní německé firmy Saller (15 %) a Intercora (14 %), následuje český developer a investor CPI (10 %) a rakouská společnost Immofinanz (8 %). 

„Zájem lokálních i zahraničních investorů o koupi nákupních parků v ČR stoupá. Současní majitelé se však do prodeje nehrnou, protože nákupní parky jsou zajímavou součástí realitního portfolia,“ říká Jiří Kristek. „Do nákupních parků investují kromě fondů také místní firmy. Takového investora ke koupi mnohdy motivuje pocit zodpovědnosti k danému regionu a detailní znalost lokality. Nákupní park totiž zásadně ovlivňuje ráz okolí,“ dodává Kristek. 

Letos již proběhl prodej nákupního parku Severka Liberec a Campus Brno. Další transakce jsou aktuálně v jednání. Oblíbenost nákupních parků mezi investory je způsobena několika faktory. Cena začíná v řádu desítek milionů korun, proto zaujme i menší investory. Nákupní parky zajišťují majiteli stabilní příjem, jejich plocha je velice flexibilní a při případném odchodu nájemce lze relativně jednoduše měnit účel jejího využití. Správa parku je navíc pro majitele méně náročná, než u kancelářské budovy nebo třeba obchodního centra. 

Popularitu si nákupní parky zachovávají i přes patrný pokles výnosů z jejich prodeje oproti předchozím rokům. Zatímco loni se zisk u mimopražských parků pohyboval na úrovni 8,5 %, dnes je běžně okolo 8 % z celkové ceny. U prémiových parků a parků v pražských lokalitách může klesnout až k hranici 7 %. Ovšem i to je stále více, než je běžné například u kancelářských nemovitostí. 

Nákupní park definujeme jako stavbu zahrnující tři a více obchodních jednotek v rámci jednoho objektu s přímými vstupy ze společného parkoviště s celkovou plochou cca 1 000 m2 a více, bez započítání prodejen potravin a velkoformátových prodejen nábytku a DIY prodejen. Vždy je součástí parkoviště, které je sdíleno všemi operátory v rámci parku. Maloobchodní park bývá cíleně vybudován jedním developerem v jednotném vzhledu. 

Samostatnými kategoriemi jsou prodejny nábytku a prodejny DYI, tedy prodejny, které nabízejí potřeby pro kutily a vybavení pro dům a zahradu. Tento segment sledujeme zvlášť. Důvodem je jejich velká plocha v porovnání s ostatními jednotkami v nákupních parcích. 


Prodejny DYI 

Prodejny DYI zaujímají v České republice přibližně 850 000 m2 a prodejny nábytku asi 580 000 m2. Téměř polovina z celkem 134 prodejen DYI v České republice patří Mountfieldu. 

„Na českém trhu provozujeme aktuálně 57 prodejních center a v následujících letech se chystá otevření několika dalších,“ říká Bc. Luděk Lhota, Ředitel Divize prodeje společnosti Mountfield, která na českém trhu působí od roku 1991. „Kromě rozšiřování prodejní sítě o nová centra do nových lokalit, nás čeká také přemístění některých stávajících center do modernějších a především větších prostor. Našim zákazníkům se snažíme být v blízkém dojezdovém dosahu, proto volíme relativně husté pokrytí celé republiky. Velikost naší průměrné prodejny se pohybuje okolo 1200 m2,“ dodává Lhota. 

Oproti tomu značky jako Bauhaus či Hornbach volí strategii nižšího počtu obchodů s větší prodejní plochou. Průměrná plocha takových prodejen bývá okolo 17 000 m2. Zlatou střední cestu volí OBI, které má v České republice 33 provozoven. Jejich plocha činí dohromady 300 000 m2, což je nejvíce ze všech značek potřeb pro kutily u nás. 

Prodejny nábytku 

V České republice existuje 158 prodejen nábytku. Největším hráčem je IKEA, jejíž čtyři prodejny zabírají dohromady cca 100 000 m2. Z českých řetězců disponuje největší plochou značka Jamall s cca 50 000 m2 (25 prodejen). Z hlediska počtu prodejen vede zastoupení dánské firmy Jysk, které provozuje 70 obchodů při průměrné prodejní ploše okolo 1 000 m2 na jednu prodejnu. 

„V sektoru nábytku i potřeb pro kutily začíná stále silněji promlouvat e-commerce. Operátoři na tento trend reagují sice poměrně pomalu, ale jistě. Většina z nich dnes již má nebo alespoň zvažuje spuštění online prodeje. Vedle toho evidujeme i prodejce nábytku, kteří provozují výhradně e-shopy, příkladem je MT nábytek či Bonami,“ říká Kristek.