Použití Cookie Oznámení

Na této stránce používáme cookies, abychom Vám mohli poskytovat odpovídající osobní služby.

Používáním této stránky souhlasíte s našim používáním cookies, jak je uvedeno v našem upozornění o používání cookies. Pro více imformací, jaké cookies používáme, jak je můžete odstranit nebo zablokovat, si prosím přečtěte naše upozornění o používání cookies.

Výstavba nákupních center ve střední Evropě pokračuje

Galeria Katowicka
Klikněte pro zvětšení

Za první pololetí roku 2013 bylo v zemích střední Evropy (Polsko, Česká republika, Maďarsko a Slovensko) předáno do užívání na 190 000 m2 nových ploch v nákupních centrech, z toho 126 000 m2 v Polsku. Na evropském trhu nákupních center přibylo v témže období celkem 1,8 milionu m2 nových ploch, uvádí se v nejnovější zprávě European Shopping Centre Development poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Společnost C&W předpokládá, že ve druhém pololetí roku 2013 přibude k nabídce nových prostor ve střední Evropě dalších 540 000 m2 celkové pronajímatelné plochy. Za celý rok 2013 dosáhne nová výstavba 730 000 m2. V České republice přibylo v letošním roce 157 tisíc metrů čtverečních nových ploch.

„Střední Evropa má stále potenciál pro novou výstavbu, nasycenost trhu je o dvacet procent nižší než je evropský průměr. Developeři svou pozornost dnes zaměřují na přirozené mezery ve vybraných městech a především - na optimalizaci stávajících center. Trh ve střední Evropě se vyvíjí přirozeně a odpovídajícím tempem se přibližuje západním ukazatelům,“ prohlásil Jonathan Hallett, výkonný ředitel pro středoevropský region ve společnosti C&W.

Největšími projekty předanými do užívání ve druhém pololetí roku 2013 jsou polské Galeria Bronowice v Krakově (60 000 m2), Poznań City Center v Poznani (58 000 m2) a Galeria Katowicka v Katovicích (53 000 m2). V ČR byla otevřena Galerie Šantovka (46 000 m2) v Olomouci, v Maďarsku pak druhá fáze projektu Árkád Center (20 000 m2) a projekt CET (12 000 m2) v Budapešti.

Nasycení trhu
Průměrná rozloha ploch v nákupních centrech 27 zemí EU činí 262 m2 na 1 000 obyvatel, přičemž průměr ve střední Evropě dosahuje 209 m2 na 1 000 obyvatel. Nejnasycenějším trhem se 225 m2 plochy nákupních center na 1 000 obyvatel je Polsko, které díky letošní silné výstavbě předběhlo Slovensko. Maďarsko s pouhými 136 m2 plochy nákupních center na 1 000 obyvatel vykazuje vysokou míru nenasycenosti, oproti tomu Česká republika dosahuje 210 m2 na 1 000 obyvatel.

V České republice byly v roce 2013 otevřeny dva velké projekty – v březnu rozsáhlé rozšíření úspěšného pražského nákupního Centra Černý Most (nynější rozloha 90 000 m2) společnosti Unibail-Rodamco a v říjnu velký regionální projekt Galerie Šantovka (46 000 m2) společnosti Dandreet v Olomouci.

Výhled z hlediska výstavby
Na rok 2014 je v celé Evropě naplánováno 171 nových projektů a 65 rozšíření stávajících center, přičemž plocha připravovaných projektů se odhaduje na 6,2 mil. m2. Ve střední Evropě developeři zveřejnili na rok 2014 plány na otevření 30 nových center. Společně s rozšiřováním stávajících objektů se tak na rok 2014 připravuje zhruba 760 000 m2 nových ploch.

„V České republice se očekává v roce 2014 otevření řady rozpracovaných projektů, například centra Quadrio společnosti CPI o rozloze 8 000 m2 v Praze nebo OC Kladno, regionálního projektu o výměře 26 000 m2 v Kladně, který připravuje společnost Crestyl. Očekáváme, že výstavba bude rozumným tempem pokračovat i v nastávajících letech,“ uvedl Michal Soták, vedoucí týmu průzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield v České republice a na Slovensku.

GRAF – PLOCHA V NÁKUPNÍCH CENTRECH VE STŘEDNÍ EVROPĚ – ROZDĚLENÍ DLE ZEMÍ
Graf
Zdroj: Cushman & Wakefield, prosinec 2013