Nejdražší nákupní ulice světa stále dražší

Nejdražší nákupní ulice světa se nachází v Hongkongu
Klikněte pro zvětšení

• Prestižní nákupní ulice Causeway Bay v Honkongu zůstává nejdražší nákupní destinací světa. Nájemné ve zdejších obchodech dosahuje téměř 25 tisíc euro za metr ročně.

• Na druhém místě je newyorská Pátá Avenue a třetí místo patří pařížské Avenue des Champs-Élysées.

• Praha je nejdražší destinací ve střední Evropě a před Budapeští, Varšavou a Bratislavou si udržuje výrazný náskok

 

Hongkongská Causeway Bay zůstává nejdražší světovou ulicí již druhým rokem, jak vyplývá ze studie Hlavní nákupní ulice světa (Main Streets Across the World) poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Pražská ulice Na Přikopě se v žebříčku posunula z 27. na 26. místo, nájemné je dlouhodobě stabilní a dosahuje až 2 160 euro za metr čtvereční ročně.

Letos vychází již 25. vydání studie Hlavní nákupní ulice světa. Ta je všeobecně uznávána jako barometr světového maloobchodu. Součástí je žebříček 334 nejprestižnějších nákupních destinací v 64 zemích světa.

“Pražské nákupní třídy Na Příkopě, Václavské náměstí a luxusně orientovaná Pařížská si v rámci střední Evropy drží jednoznačný náskok. Konkurence mezi značkami udržuje nájemné na těchto adresách na dvoj- až trojnásobku oproti dalším středoevropským lokalitám,” říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí maloobchodního týmu Cushman & Wakefield pro ČR a SR.

Oproti hlavním nákupním třídám v Budapešti (Váci utca), Varšavě (Nowy Swiat) a Bratislavě (Obchodná ulica) má Praha zásadní výhodu v přítomnosti turisticky velmi atraktivního historického města. Zároveň ulice Na Příkopě, Václavské náměstí i Pařížská jsou strukturou a koncentrací zastoupených značek oproti ostatním středoevropským metropolím ve výrazném předstihu.

Nejdražší evropskou nákupní ulicí je pařížská ulice Champs Elysées. Za posledních dvanáct měsíců vzrostlo nájemné na této adrese o téměř 40 procent na aktuálních 13 225 euro za metr čtvereční ročně. Paříž tak za sebou s výrazným náskokem nechává londýnskou New Bond Street, která je čtvrtou nejdražší destinací světa (8,666 eur/m2 ročně).

“Nájemné na hlavních nákupních ulicích Prahy se dnes pohybuje okolo dvou tisíc euro za metr čtvereční ročně. A je zde patrný trend, že se tato úroveň bude dále zvyšovat. Hlavním důvodem je turistická atraktivita Prahy, složení značek maloobchodníků na těchto ulicích a s tím související výrazný zájem mateřských společností světových značek o otevření jejich vlajkového obchodu právě v Praze,“ říká Jan Voslář, vedoucí pronájmu jednotek v centrech měst.

Obchody, které jsou přímo provozovány mateřskými společnostmi, vytlačují z nejprestižnějších lokalit provozovatele frenčízových a multibrandových konceptů. Koncový zákazník tím získá nejen přístup k širším aktuálním kolekcím, ale i cenová politika může být příznivější než u partnerských obchodů.

„Díky saturaci špičkových adres a silnému zájmu o tyto lokality zaznamenáváme - kromě růstu nájemného – také tendenci rozšiřování světových obchodů do sousedních ulic jako Havířská, 28. října a na Národní třídu. Luxusní nákupní destinace Pařížské má patrný směr rozšíření do Široké, Železné a například Dlouhé. Tento trend vnímáme jako přirozený a příznivý pro další rozvoj nakupování v centru města,“ dodává Jan Voslář.

Z nově příchozích značek, které nedávno otevřely nebo plánují otevření svých reprezentativních obchodů v nejatraktivnějších lokalitách Prahy, jmenujme například Berschka (ze skupiny Inditex), Deichmann, Pandora, C&A, Tommy Hilfiger, z luxusních značek pak Jimmy Choo, Karen Milen nebo Tiffany&Co.

Studie Hlavní nákupní ulice světa vyšla poprvé v roce 1988. Tenkrát se maloobchodní plochy pronajímaly nejdráž v New Yorku, následovány Mnichovem. Třetí příčka patřila Tokiu, čtvrtá byla Paříž a pátý Londýn.