Investory opět zajímají hotely ve střední Evropě

Motel One
Klikněte pro zvětšení

Objem investic do hotelů v regionu EMEA se letos výrazně zvýšil – za první pololetí roku 2013 vzrostl oproti stejnému období roku 2012 o 38 procent. Toto zvýšení táhnou především velké transakce zahrnující celá portfolia i jednotlivé nemovitosti, a to zejména v západní Evropě. Dle zjištění Cushman & Wakefield však v nejdůležitějších městech západní Evropy ubývá akvizičních příležitostí, investoři se proto opět začínají poohlížet po hotelech v hlavních městech střední Evropy.

V České republice se v nedávné době prodal pražský pětihvězdičkový hotel Palace se 124 pokoji a v Polsku tříhvězdičkový hotel Mercure o 288 pokojích v Zakopaném. Podle odhadu společnosti Cushman & Wakefield se v průběhu následujících šesti měsíců uskuteční prodej dalších dvou pětihvězdičkových a dvou čtyřhvězdičkových hotelů v ČR, jednoho pětihvězdičkového hotelu v Maďarsku a minimálně jednoho pětihvězdičkového hotelu v Polsku.

„Ačkoli je Polsko momentálně vnímáno jako klíčový investiční trh, investoři projevují zájem i o prvotřídní hotelové nemovitosti v Praze a Budapešti,“ říká Frédéric Le Fichoux, vedoucí hotelového týmu společnosti Cushman & Wakefield pro střední a východní Evropu.

Zájem investorů o region střední Evropy se zvyšuje hlavně díky postupnému růstu cen i obsazenosti pokojů. K přesnému hodnocení se využívá ukazatel RevPAR, který násobí průměrnou cenu pokoje s obsazeností hotelu. V prvním pololetí roku 2013 stoupl ukazatel RevPAR ve srovnání se stejným obdobím loňského roku: v Bratislavě o 10,7 %, v Budapešti o 8,4 % a v Praze o 2,4 %. Ve Varšavě se tento ukazatel v roce 2012 prudce zvýšil díky mistrovství Evropy ve fotbalu a nyní dochází k jeho korekci, kdy úroveň RevPAR přirozeně klesá pod míru roku 2012.

„Růst táhne domácí klientela a očekáváme, že hotelový trh ve Varšavě se zotaví v průběhu příštích šesti měsíců,“ říká Šárka Chapman, konzultantka hotelového týmu pro region střední a východní Evropy.

Ke zvýšení výkonnosti stávajících hotelů dále přispěl pokles výstavby v regionu. Investoři se nyní zaměřují na nákup existujících výdělečných hotelů, které jsou často prodávány pod cenou. Zaměřit se na stávající hotely namísto výstavby nových je nutí i omezená dostupnost zdrojů bankovního financování pro stavební projekty, vyšší náklady a vliv dodatečných rizik.

Polsko, kde stále dochází k otevírání nových hotelů, je v tomto trendu výjimkou – do konce roku 2013 by měl být otevřen mimo jiné hotel Doubletree by Hilton ve varšavském obvodu Wawer a letištní hotel Renaissance Chopin. Očekává se, že si výstavba nových hotelů udrží vzestupnou tendenci, protože ve Varšavě, Lodži, Poznani a Vratislavi se nabízí řada příležitostí, zejména v ekonomickém a středním segmentu trhu.

V Praze bylo za poslední tři roky otevřeno poměrně málo hotelů. Jediná významnější nově otevřená zařízení jsou v cenově dostupném a středním segmentu – letos například otevřel hotel B&B a v létě příštího roku plánuje otevřít Motel One. V daných městech existují i některé další hotelové projekty. Nedostatek financí a složitá politická situace však způsobily výrazné snížení počtu hotelů, jejichž otevření mělo proběhnout v příštích letech.. V Budapešti nebyl od zprovoznění pětihvězdičkového Buddha Baru a čtyřhvězdičkového hotelu Park Inn by Radisson otevřen žádný významnější hotel. V Bratislavě nebyl v roce 2012 otevřen žádný hotel a v roce 2013 jako jediný otevřel čtyřhvězdičkový hotel Linder.

„S postupujícím oživováním evropské ekonomiky a růstem zájmu o investice do hotelů očekáváme i nárůst transakční aktivity v regionu střední Evropy v roce 2014,“ prohlásil Frédéric Le Fichoux.