Rusko se stává nákupní velmocí

ESCD tabulka
Klikněte pro zvětšení

• Rusko bude mít brzy více plochy v obchodních centrech než Velká Británie. Připraví ji tak o pozici druhé největší nákupní velmoci v Evropě.
• Letos je v Evropě v plánu otevření dalších 7 milionů m2 nákupních ploch v obchodních centrech – nejvíce od roku 2009, kdy bylo zprovozněno 7,8 milionů m2.
• V České republice je pro letošní druhé pololetí naplánována výstavba dalších 110 tisíc m2, celkem je letos v plánu 157 tisíc m2 nové plochy

Nejvíce ploch v obchodních centrech dnes existuje ve Francii (17 milionů metrů čtverečních). Druhé místo patří Velké Británii s téměř 16,5 miliony ploch. Jen v těsném závěsu následuje Rusko, které má pouze o sto tisíc m2 méně. Očekává se, že brzy Velkou Británii předhoní. Vyplývá to ze studie Rozvoj obchodních center v Evropě, kterou každoročně zveřejňuje poradenská společnost Cushman & Wakefield.
Česká republika je s 2,1 miliony metrů čtverečních plochy v obchodních centrech na 17. místě.

Podle studie Cushman & Wakefield bude letos v Evropě postaveno 7 milionů metrů čtverečních nových ploch v obchodních centrech, zatímco loni to bylo “pouhých” 5,7 milionu. Celkově se počítá s otevřením 215 nových obchodních center. 70 procent veškeré nové plochy má vyrůst v zemích střední a východní Evropy. V západní Evropě je zřejmý trend vyspělého trhu, který se orientuje spíše na modernizaci a rozšiřování stávajících center než na výstavbu zbrusu nových projektů.

„V České republice stále rostou nová obchodní centra, i když jiného typu než v minulosti. Trend modernizace a rozšiřování úspěšných projektů je viditelný také. Dá se říci, že jsme uprostřed cesty mezi rozvíjejícím se a dospělým trhem,“ říká Jan Kotrbáček, vedoucí maloobchodního týmu v C&W Česká republika a Slovensko.