V Jihlavě se plánuje jeden z největších nákupních parků v ČR

Naplánované nákupní parky
Klikněte pro zvětšení

Jeho velikost šestkrát překračuje velikost průměrného nákupního parku 

24 nákupních parků plánovali loni postavit developeři v České republice. Ve skutečnosti jich však otevřeli osm o celkové ploše přes 32 tisíc metrů čtverečních. Realizace těch zbývajících byla odložena na pozdější termín, případně na neurčito. Trendem loňského roku bylo zvyšování efektivity ve využití prodejní plochy. Podle analýzy poradenské společnosti Cushman  & Wakefield rostly nové parky především ve městech s průměrně třiceti tisíci obyvatel.

”V letošním roce plánují developeři otevření dalších 45 nákupních parků o celkové ploše přes 200 tisíc m2. Z loňské zkušenosti však můžeme za reálné považovat otevření zhruba jedné třetiny projektů. Rozšiřovat se budou hlavně stávající úspěšné parky a menší projekty porostou ve městech s průměrně třiceti tisíci obyvatel. Prostor pro novou výstavbu stále vidíme v lokalitách, jako jsou Jihlava, Zlín, Teplice nebo Karlovy Vary,” uvádí Jiří Kristek, vedoucí pronájmu nákupních parků v Cushman & Wakefield.

Obsazenost parků
Celkově dnes v České republice existuje zhruba 690 tisíc metrů čtverečních ploch v nákupních parcích. Z toho volných k pronájmu bylo ke konci loňského roku necelých 7 procent. Nájemci tedy mohou vybírat ze 45 tisíc m2 volné plochy.  (Statistiky ovšem zahrnují pouze jednotky určené k pronájmu, nikoliv jednotky, které si řetězce vystavěly pro svoji vlastní potřebu. Do statistik také nejsou započítány velké jednotky se sortimentem nábytku, potravin a potřeb pro kutily.)

 “Výrazným trendem posledních let je tlak na efektivitu využití pronajaté plochy. V loňském roce nájemci důsledně analyzovali potenciál budoucí expanze, připravovali se na přejednání svých současných nájemních podmínek a někteří se netají záměrem na zmenšení obchodních jednotek. To se nepatrně projevilo i v průměrné velikosti pronajaté jednotky – od prosince 2011 se průměrná velikost jednotky meziročně zmenšila ze 714 m2 na 707 m2,“ uvádí Jiří Kristek. 

„O maximální využití prodejní plochy usilují především nájemci ze segmentu elektro. Snahu o zefektivnění prodeje však zaznamenáváme i u prodejců nábytku, doplňků do domácností a dalšího sortimentu,” dodává Kristek.  

Novinky na trhu
V loňském roce jsme zaznamenali relativně velký pohyb v segmentu prodejců sportovního zboží. Z trhu odešel rakouský Gigasport, kterého neprodleně nahradil nový řetězec Sportsdirect z Velké Británie. Aktivní je také Decathlon, který letos plánuje otevřít pět nových prodejen. Někteří operátoři jdou také směrem rozšiřování svých prodejen o nové koncepty, jako například Hard Sport patřící pod značku Sportisimo.

„Fenoménem poslední doby jsou také internetoví prodejci, kteří stále častěji umísťují své nové kamenné prodejny do nákupních parků. Obvykle se jedná pouze o výdejní místa, ale někteří prodejci budují i plnohodnotné prodejny,“ uvádí Jiří Kristek.
 
Praha versus regiony
Nejhustší síť nákupních parků měl ke konci loňského roku Olomoucký kraj (101m2 /tisíc obyvatel). Celorepublikový průměr byl přitom 67 m2 /tisíc obyvatel. Pokud by se uskutečnily všechny dnes ohlášené developerské plány, regionem s největší hustotou nákupních parků by se ke konci letošního roku stala Vysočina. V Jihlavě se totiž připravuje výstavba zcela nového parku Aventin Jihlava developera Aventin o ploše 25 tisíc m2. Bude to největší nákupní park mimo Prahu.
Místem naopak s nejmenší hustotou nákupních parků by se ke konci letošního roku stala Praha.

Výhled
“V letošním roce lze očekávat obdobný vývoj jako v roce 2012. Všichni nájemci budou pečlivě zvažovat nové projekty a své koncepty upraví dle aktuálních ekonomických výsledků. Na straně developerů se bude svádět boj o každého nájemce. Ti budou mít na výběr jak ze stávajících projektů, tak z projektů připravovaných. Nová výstavba bude ovlivněna počtem uzavřených budoucích nájemních smluv,“ uzavírá Jiří Kristek.